Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

De positieve en negatieve kanten van conflicten

Iedereen krijgt weleens te maken met een conflict, bijvoorbeeld op de werkvloer of in de privésfeer. Conflicten zijn niet erg, maar heel normaal. Alleen sommige onenigheden kunnen echt uitlopen op fikse ruzies. Dan is het belangrijk dat u op tijd ingrijpt. Zo kunt u er voor kiezen om een mediator in te schakelen. Dat is iemand die u kan ondersteunen bij het oplossen van conflicten.

Conflicten binnen organisaties

Binnen elke organisatie komen conflicten voor. Conflicten kunnen de organisatie verlammen en negatieve effecten hebben op het welzijn van de medewerkers, de productiviteit en de kwaliteit van de besluitvorming. Conflicten kunnen echter ook positieve effecten hebben en tot nieuwe werkwijzen leiden. Organisaties veranderen voortdurend en worden complexer. Organisaties staan voor de uitdaging om een positieve aanpak van conflicten te promoten en de noodzakelijke ’verbindende’ competenties te ontwikkelen.

Conflicten in de privésfeer

Binnen elke relatie komen conflicten voor en kunnen conflicten verlammende en negatieve effecten hebben. In ieder soort relatie kan een conflict ontstaan dat ervoor zorgt dat partijen elkaar niet meer spreken en uit de weg gaan. Ook relaties veranderen voortdurend, omdat mensen veranderen als gevolg van persoonlijke groei. Toch is de drang om de relatie goed te houden vaak groot.

Drie typen bemiddeling

Mediation Bert IJzerman kent een duidelijke driedeling als het gaat om conflicten in wat voor relatie dan ook.

  1. Mediation: kan zowel op zakelijk als privé gebied plaatsvinden.
  2. Scheidingsbemiddeling: op basis van wederzijds vertrouwen en respect uit elkaar gaan.
  3. Relatiebemiddeling: op basis van wederzijds vertrouwen en respect elkaars invalshoek onderzoeken en de kern van het conflict benoemen.

Een mens zou zich vroeger moeten realiseren,
waar het allemaal te laat voor is.

Met wie heeft u een zakelijk conflict?

  • Met een collega
  • Met uw leidinggevende
  • Tussen afdelingen
  • Met een leverancier
  • Met een debiteur
  • Binnen de maatschap

Waarover heeft u een privéconflict?

  • Echtscheiding
  • Opvoeding
  • Financiën
  • Communicatie
  • Werkeloosheid
  • Culturele botsingen