Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Mediation

Deel gevoel met een ander

mediation

Wat is mediation?

Mediation betekent letterlijk bemiddeling. De mediator staat tussen de partijen en probeert de partijen bij elkaar te brengen. Dit doet de mediator door de partijen te helpen om zelf tot een oplossing van het geschil te komen. De mediator zorgt voor een vertrouwelijke sfeer, waarin de partijen vrijwillig zoeken naar een gezamenlijke oplossing voor een zakelijk of priv├ęprobleem.

Bemiddeling van een mediator

De mediator brengt de dialoog tussen de partijen op gang, schept inzicht in de problematiek. Bemiddeling is het kernwoord van mediation en de mediator. Mediation zorgt ervoor dat partijen er samen uitkomen en er binnen de relatie nieuw vertrouwen en ruimte ontstaat voor de toekomst. Mediation heeft als doel om de relatie tussen partijen te herstellen.

Voorwaarden voor mediation

De mediator geeft niet alleen inzicht in het totaal probleem, maar ook in de verschillende opvattingen die de diverse partijen hebben. Mediation moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Wanneer alle partijen aan deze voorwaarden voldoen kan mediation succesvol zijn. Ten eerste is de mediator onpartijdig en neutraal. De mediator heeft geen vooringenomenheid ten opzichte van de verschillende partijen.

De mediator heeft een assisterende rol en brengt met zijn kennis en vaardigheden structuur aan in het mediation proces. Ten tweede hebben alle partijen de intentie om met behulp van mediation te zoeken naar een acceptabele oplossing van het conflict. Bij alle betrokken partijen is vrijwilligheid essentieel. Een partij kan nooit zijn of haar wil opleggen aan een andere partij en mediation afdwingen.

Heb vertrouwen in uzelf, maar ook in de ander.

Hoe werkt mediation?

Mediation Bert IJzerman gaat samen met de partijen bekijken wat er speelt in het conflict en helpt zoeken naar de kern van het conflict. Belangrijk daarbij is om te achterhalen wat dit voor de verschillende partijen betekent. Daarnaast ondersteunt Bert IJzerman bij het zoeken naar een goede oplossing. Een oplossing die voor alle partijen werkt, zodat er een duurzame win-win situatie ontstaat.

De neutrale positie van een mediator

De mediator is er voor alle betrokken partijen en stelt zich neutraal op en probeert te begrijpen wat er echt speelt in een conflict. Bij wederzijds begrip ontstaat er ruimte en creativiteit om het probleem en/of conflict op te lossen. Mediation kan ook werken in uw situatie. Heeft u al meerdere malen geprobeerd het probleem en/of conflict zelf op te lossen? Leek na ieder gesprek de afstand alleen maar groter te worden en het begrip voor elkaar kleiner? Blijven de partijen op dezelfde voet reageren? Dan is het moment aangebroken om er een neutrale persoon bij te betrekken: de mediator.

Samen werken aan een oplossing

Een conflict komt niet zomaar uit de lucht vallen. Vaak heeft het een diepere achtergrond en/of structurele oorzaak. De aard van de onderlinge afhankelijkheid kan in een conflict steeds aan de orde zijn. Het gaat hierbij om de mate waarin partijen elkaar nodig hebben. Partijen willen iets van elkaar binnen het kader van een (werk)relatie m.b.t. het samenwerkingsverband. Aan het einde van het mediation proces stellen de partijen de oplossing vast. Deze oplossing komt tot stand in overeenstemming met alle partijen en kan mondeling, schriftelijk of notarieel worden bezegeld.

U bent de enige persoon die weet wat het beste voor u is.

Wanneer schakelt u een mediator in?

Wanneer wel? Wanneer neemt u nu de stap om met behulp van een mediator te starten met mediation? Dat is een vraag die voor veel mensen lastig te beantwoorden is. Het is voor iedere persoon een persoonlijke
beslissing. Hieronder voorbeelden die u kunnen helpen bij de besluitvorming.

  • Wanneer partijen een duurzame relatie hebben en deze willen behouden
  • Als partijen bereid zijn compromissen te sluiten
  • Wanneer partijen er samen niet uit kunnen komen en dat wel willen
  • Als partijen snel (binnen een aantal weken) een einde willen aan het conflict
  • Wanneer partijen kosten willen besparen
  • Als partijen een opgelegde rechterlijke uitspraak willen vermijden
  • Wanneer de rechterlijke uitspraak het conflict niet oplost
  • Als zij zelf invloed willen uitoefenen op de oplossing
  • Wanneer partijen in een vertrouwelijke sfeer het conflict willen oplossen.

Wanneer niet? U overweegt mediation met behulp van een mediator. Echter, er zijn twijfels of u de stap wel of niet moet zetten. Ook de beslissing om niet voor mediation te kiezen is persoonlijk en voor iedere persoon verschillend. Hieronder voorbeelden die u kunnen helpen bij de besluitvorming.

  • Als partijen geen belang hechten aan een gezamenlijke toekomst
  • Wanneer het voorzienbaar is dat de beslissing afgedwongen zal moeten worden
  • Als er geen gelijkwaardigheid of compensatie tussen partijen aanwezig is
  • Wanneer een partij dreigt met een strafrechtelijke procedure
  • Als er sprake is van strafbare feiten

Het verschil tussen een juridische procedure en mediation

Tussen een juridische procedure en mediation zitten een aantal verschillen die u ook kunnen helpen bij de besluitvorming om wel of niet te kiezen voor een mediation traject.

Beide trajecten hebben voordelen die, afhankelijk van het gewenste doel, ook een nadeel kunnen zijn. Wilt u er samen met de andere partij uitkomen en streeft u naar een win-win situatie, dan is een juridische procedure niet de juiste keuze.

Hieronder de verschillen tussen een juridische procedure en mediation.

Juridische procedure

  • Opgelegde oplossing
  • Win verlies resultaat
  • Gericht op het verleden
  • Duurt soms jaren
  • 2 juristen
  • Standpunten staan centraal
  • Hoge kosten
  • Relatie vaak verstoord
  • Strijden tegen elkaar
  • Openbaar

Mediation

  • Eigen oplossing
  • Win win resultaat
  • Gericht op de toekomst
  • Duurt een aantal weken
  • 1 mediator
  • Belangen staan centraal
  • Beperkte kosten
  • Herstel of verbetering van relatie
  • Samen zoeken naar een oplossing
  • In vertrouwelijke kring